Stap 1 Concreet idee

Wat wil je precies gaan doen en waarom?

Je wilt een veelbelovend artistiek idee realiseren, en hebt daar geld voor nodig. Maar hoe en waar vind je dat geld? We helpen je graag!

Op weg naar financiering

In deze route vind je handige tips, filmpjes en verdiepende dossiers. Je leest ook hoe mede-kunstenaars of ondernemers geld wierven voor hun idee. We laten het belang zien van een goede voorbereiding:

  1. de waarde van je idee bepalen voor stakeholders,
  2. je oriënteren op geldbronnen,
  3. en een begroting maken.

Maar eerst...

Hét startpunt van je zoektocht naar geld is het beschrijven en uitwerken van je idee. Of je nu een film maakt, boek schrijft, tentoonstelling organiseert of muziekalbum produceert: hoe concreter hoe beter. Als je precies weet wat je wilt gaan doen en waarom, is het makkelijker om financiers te vinden en hen te overtuigen.

Omdat je je idee uiteindelijk gaat pitchen bij financiers, is het goed om deze zo helder mogelijk op te schrijven.

Actie: Beschrijf je idee zo concreet mogelijk

Je wilt je idee in principe aan een potentiële financier ‘verkopen'. Daarom moet je de volgende punten kunnen uitleggen:

  • Wat is je idee?
  • Waarom is je idee bijzonder?
  • Wat wil je bereiken met je idee?
  • Wat is je artistieke of culturele visie?
  • Welke doelgroepen wil je bereiken met je idee?
  • Wat motiveert jou om met dit idee aan de slag te gaan?
  • Waarom ben jij de aangewezen persoon om dit te doen?

Je artistieke visie

De waarden die je voor ogen hebt zijn niet altijd in geld uit te drukken. Vooral als het culturele of maatschappelijke waarden zijn. Een financier moet dus geloof hebben in je visie, en zien dat je idee zich onderscheidt van andere ideeën. Is je ontwerp, toepassing of creatie vernieuwend? Heeft je idee een cultureel of maatschappelijk belang?

Je idee onderscheidend maken


Klaar voor de volgende stap?

Heb je de inhoud, het doel en de visie van je idee helder geformuleerd?

Dan kun je naar stap 2, waarin je in kaart brengt voor wie jouw idee van belang is.

Heb je meer tijd nodig om uit te zoeken wat je idee precies is, gebruik dan deze pagina als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur-Ondernemen. Wij helpen je graag vooruit!

Cookiegebruik

Ik accepteer Nee, liever niet